Kiedy przed dwoma laty
recenzowałem "Przestępstwo" Ferdinanda von Schiracha, zepsułem chyba
przyjemność lektury, zdradzając zbyt wiele z treści publikacji. Tym razem
postaram się uniknąć tego błędu, choć będzie to trudne, bo już w samych
materiałach promocyjnych nowej książki niemieckiego prawnika i pisarza, widać
całość jej struktury. Celowo nie używam słowa „powieść”, bo w przypadku „Sprawy
Colliniego” – co zauważyła już Bernadetta Darska – to pojęcie jest nadużyciem;
mamy tutaj sprawnie zmontowane opowiadanie ze świetnie stopniowanym napięciem,
które prowadzi do zaskakującego finału.
To opowieść o motywach
zbrodni i o tym, czy w jakikolwiek sposób można ją usprawiedliwić. Rozprawa na
temat tego, czy upływ czasu i zmiany w ustawodawstwie niemieckim, pozwalają na
zbrodnie wojenne spojrzeć inaczej, złagodzić je. To bardzo odważna książka i –
jak podaje wydawca – chętnie w Niemczech kupowana. Świadczy to o tym, iż nasi
zachodni sąsiedzi nie odcinają się od niechlubnej przeszłości. Chcą ją
zgłębiać. Chcą zrozumieć, co wówczas się wydarzyło, że ich naród oszalał. Bo
zbrodnie II wojny światowej to wielkie szaleństwo i okrutne świadectwo tego, do
czego może być zdolny człowiek. „Sprawa Colliniego” opowiada natomiast o tym,
do czego zdolny jest młody i ambitny adwokat, któremu przychodzi bronić
klienta, jaki obrony wcale nie chce. Zbrodnia dokonuje się już na pierwszych
stronach. Winny nie ucieka wymiarowi sprawiedliwości. Pokornie czeka na wyrok.
Sprawujący swoją funkcję ledwie od 42 dni młody prawnik Caspar Leinen nie może
pojąć, dlaczego tytułowy Collini potulnie schyla głowę. Nie może zrozumieć, co
skłoniło 67- letniego wzorowego obywatela do tego, by z zimną krwią zamordować
85- latka, któremu Collini masakruje głowę w pokoju 400 hotelu Adlon…
Dużym minusem tej narracji
jest jej teatralizacja. W sali sądowej rozgrywa się pewien psychologiczny
pojedynek. Młody i niepewny swej roli adwokat mierzy się z doświadczonym, ponad
sześćdziesięcioletnim Richardem Mattingerem, błyskotliwym i utytułowanym
prawnikiem, który w procesie Colliniego staje się pełnomocnikiem oskarżyciela
posiłkowego. Obaj mężczyźni wchodzą w dość specyficzną relację. Mattinger
uświadamia Leinenowi, że ten działa po omacku. Że dodatkowo jego sprawa jest z
góry przegrana i nie znajdzie się żadna okoliczność łagodząca, która podważy
fakt, iż Fabrizio Collini jest wyrachowanym mordercą. Leinen tymczasem uważnie
obserwuje i słucha swego doświadczonego kolegi. Wnioski z tych obserwacji
wyciąga gdzieś poza zdaniami narracji von Schiracha. Przeżywa chwile zwątpienia
i chce odpuścić; jego wahania potęguje wizyta w prosektorium i rozmowy z
Collinim, który w żaden sposób nie chce wyjaśnić, dlaczego podając się za
włoskiego dziennikarza, zaskarbił zaufanie ofiary i po kilku strzałach kopał ją tak intensywnie,
że odpadł obcas jego buta. Dodatkowo ktoś chce szybkiego zakończenia sprawy,
zamknięcia oskarżonego i wyciszenia procesu, którym zaczynają interesować się
media. Leinen czuje, że nie podoła; że niezrozumiała obojętność jego klienta i
oczywiste dowody mające go za chwilę skazać są czymś, czego już nie można
zmienić. Pewnie sprawę zamknięto by równie szybko, co ją otworzono, gdyby nie
odroczenie procesu i czas, w którym Leinen znajdzie parę znaczących tropów…
Mężczyzna spędza kilka dni w
Ludwigsburgu – mieście mocno przeoranym przez wojenne fronty i okrutne
zdarzenia. Dociera do faktów, które pewnie nigdy nie ujrzałyby światła dziennego. Dodatkowo sprawę
komplikuje to, iż pewna bliska Leinenowi w młodości osoba okazuje się być kimś
zupełnie innym niż młody adwokat myślał. Trudna staje się dla niego także
relacja z Johanną – kobietą, którą od lat adorował. To siostra zmarłego
tragicznie przyjaciela Leinena i jednocześnie… wnuczka ofiary. Zabity bowiem
kiedyś głaskał Leinena po głowie. Poznając prawdę o jego przeszłości, młody
adwokat zabija jakąś część swojego dzieciństwa i odbiera również Johannie
złudzenia związane z jej dziadkiem…
Jak wspomniałem, cały proces
jest teatralnym spektaklem, swoistym pojedynkiem dwóch silnych prawników. Jeden
ma siłę doświadczenia, erudycji, inteligencji i setek wygranych spraw. Drugi
nabiera jej w momencie, w którym uświadamia sobie, że w sprawie Colliniego nie
do końca ofiara jest ofiarą, a kat katem. Von Schirach dość nierównomiernie kryje
napięcie w swej książce. Właściwie w połowie lektury możemy poczuć znużenie i
pytać siebie o to, ku czemu cała ta historia zmierza. Uśpiona czujność i
doświadczenie efektowego suspensu – tak mogą wyglądać wrażenia czytelnicze przy
lekturze „Sprawy Colliniego”. To oczywiście nie jest książka o tym jednym,
opisanym z chirurgiczną wręcz precyzją przypadku planowanego latami mordu. To
opowieść o tym, jak mocno czas może zatrzeć poczucie, iż bestialstwo było nim
naprawdę. Autor sięga do przeszłości i przywołuje mocno poruszające zdarzenia z
historii niemieckiego ustawodawstwa, dzięki którym wojenni zbrodniarze sądzeni
są w nieco innych kategoriach, bo znajdują się okoliczności łagodzące dla
faktu, że… zabijali.
„Sprawę Colliniego” czyta
się jednym tchem. Potem trudno odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań,
jakie stawia przed nami ta narracja. Bo to książka nie tyle spektakularna, co
niepokojąca i chwilami nawet przerażająca. Zmasakrowana w sensie dosłownym
głowa zabitego i zmasakrowana symbolicznie pewność siebie Mattingera to tylko
dwa klucze do zrozumienia potworności przesłania tej opowieści. Okazuje się, że
niektórzy mogą zbrodnię nazwać inaczej, inaczej ją potraktować, interpretować w
okolicznościach łagodzących. Czy można takie znaleźć dla kogoś, kto zabija
drugiego człowieka? I czy istotne jest to, że robi to podczas wojny albo w
czasie pokoju? Mocna, wyrazista i na długo zapadająca w pamięć rzecz.
tłum. Anna Kierejewska
Wydawnictwo W.A.B., 2013