Wydawca: Korporacja
Ha!art
Data wydania: 22 września 2014
Liczba stron: 272
Oprawa: miękka
Cena det: 39 zł
Tytuł recenzji: Kondycja
literatury
Raport ekipy naukowców z
kręgu Korporacji Ha!art jest dość przygnębiający, by nie rzec po prostu -
druzgoczący. By ukryć oczywistość pewnych wniosków, a niektórym nadać znamiona
czegoś naprawdę odkrywczego, autorzy osadzają swoje badania w teorii Bourdieu,
która w dużym uproszczeniu określa literaturę w socjologicznych kontekstach.
Ich badanie zwraca szczególną uwagę przede wszystkim dlatego, że - jak twierdzi
Grzegorz Jankowicz - sama literatura jest w dużej mierze autonomiczna, ale
dalekie od autonomii są wszelkie obszary jej produkcji. W raporcie badana jest nie tylko literatura jako taka. Silny nacisk
kładzie się na tak zwane pole wydawnicze oraz zbadanie pozycji piszących.
Będziemy mieli do czynienia ze specyficzną nomenklaturą, poznamy aktorów
socjologicznej sceny oddziaływania literatury na życie społeczne i dowiemy się,
jak w praktyce funkcjonuje rynek wydawniczy - jakie są jego słabe strony oraz
jak bardzo zmienił się on po 1989 roku, kiedy określenie "promocja"
na zawsze już sprzęgło się z procesem wydawania w zdecydowanym nadmiarze, co
także jest pewną bolączką i dużym problemem dzisiejszego świata literackiego.
Wspomniany Jankowicz czyni
bardzo sensowny wstęp do problematyki tworzenia, kreowania i recepcji
współczesnej literatury w Polsce. Zwraca uwagę na szalenie istotne przemiany
rynku książki, przygląda się poziomom realizacji celów przez wielkiego i
niszowego wydawcy, wyciąga wiele konstruktywnych wniosków, ale także podąża w
stronę powtarzania oczywistości bądź też stwierdza rzeczy nieprawdziwe. Jeśli
chodzi o pierwsze - naprawdę niczym odkrywczym nie jest stan współczesnej
polskiej edukacji literackiej na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej, każdy z nas
to przeszedł. Tutaj - mimo upływu czasu i zmiany formuły egzaminu maturalnego -
wszystko raczej stoi w miejscu. Literatura dla uczniów kończy się wraz z
Szymborską czy Herbertem. Kiedyś poloniści stawiali sobie ambitne cele, by
omówić historię literatury choćby do czasów Nowej Fali. To, o czym pisze
Jankowicz, nie wymagało szczególnych badań. Obcowania ze współczesną literaturą polską w szkołach praktycznie nie
ma. System zawęża zatem horyzonty młodych, ale przede wszystkim nie pozwala na
rozwinięcie nowych kompetencji czytelniczych. Doświadczenia z literaturą
polską po 1989 roku mogą być zatem uwarunkowane tylko i wyłącznie osobistą
ciekawością oraz chęciami poszukiwań. Tych nie straciło Wydawnictwo Znak, które
- zdaniem Jankowicza - zarzuciło praktyki własnego konkursu na prozę, co nijak
ma się do faktu, iż za chwilę ukaże się książka, która zdobyła pierwszą nagrodę
w takim konkursie, a mam na myśli "Dom z witrażem" Żanny
Słoniowskiej.
Jeśli edukacja nie jest
trampoliną do tego, by uważnie i świadomie uczestniczyć dziś w życiu
literackim, trudno jednoznacznie orzec, co przyciąga uczestników tego życia,
odbiorców literatury oraz ich krytyków w każdym możliwym znaczeniu. Autorzy
badań zwracają uwagę na to, iż życie literatury jest krótkie i trudne. Przestrzeń symboliczna, w jakiej
funkcjonuje literacki przekaz, nie tyle się zawęża, co mocno hermetyzuje. Dużo
więcej czasu i środków przeznacza się na promocję, ale w gruncie rzeczy czyni
się to przede wszystkim dla zysków, rzadziej dla określonego przez naukowców
kapitału symbolicznego. W nowym bezkompromisowym świecie walki o każdego
kolejnego świadomego odbiorcę pojawiają się nowi gracze i nowe funkcje dość
szczegółowo przebadane oraz opisane. Mam na myśli agentów literackich oraz
redaktorów prowadzących. Linia ich postępowania to jednocześnie kierunek, w
którym dynamicznie dąży się do osadzenia samej literatury w świecie społecznych
wpływów. Samo już pisanie nie jest dzisiaj czynnością samotniczą, a bardzo
silnie osadza się w polu aktywności komunikacyjnych i społecznych właśnie. O
tym mówią ankietowani pisarze, których pozycję w dzisiejszym świecie także
pozaliterackim bada Jan Sowa, odwołując się do wykonanych pod jego kierunkiem badań
ankietowych.
To, co mówią pisarki i
pisarze o sobie, może być mrocznym rewersem ich twórczości, dla której - jak
nigdy chyba w historii - tło socjologiczne i warunki, w jakich jest tworzona,
odgrywają niezwykle ważną rolę. Piszący
zdecydowanie podkreślają, iż nie ma czegoś takiego jak zawód pisarza. Z pisania
po prostu nie można się utrzymać. Wiodą podwójne życie, zaczepieni na etatach
(szczęściarze) i zwykle po nocach, w mocno ograniczonym wolnym czasie piszący z
potrzeb i konieczności, o jakich także chętnie mówią. Autorzy raportu
osadzają twórców w ich codziennym życiu, ale zwracają też uwagę na relacje
łączące ich z wydawcami oraz całym polem wpływów tych, przez których ręce
przechodzi książka, także w procesie żmudnej promocji, do jakiej piszący mają
ambiwalentny stosunek.
Relacja pisarz - wydawca
jest przedstawiona z kilku możliwych punktów widzenia, ale to nie w niej
przecież zasadza się recepcja literatury po 1989 roku. Przestrzenie rozmaitych relacji są heteronomiczne i autonomiczne.
Literatura pozostaje gdzieś pomiędzy. Jest dzisiaj towarem, który podlega
prawom sprzedaży tak jak każdy inny towar. Raport mówi o tym, w jaki sposób i w
jakich okolicznościach towar ten dociera do potencjalnego nabywcy. Mówi
także o tym, iż dzisiaj zdecydowanie spada rola różnego rodzaju komentatorów
literatury. Krytycy mogą czuć się odrzuceni i niedoceniani w równym stopniu, co
sami pisarze, dla których coraz częściej osiągnięciem jest samo wydanie
książki, a nie zarabianie na niej, ale czyż nie był to cel nadrzędny literatów
na długo przed tym, gdy bezkompromisowe prawa rynku wdarły się także do sfery
literackiej?
Autorzy raportu dochodzą
w podsumowaniu do wniosku, że coś takiego jak habitus literacki nie wyodrębnia
się wyraźnie i nie jest widoczny. Badanie
zależności między procesem pisania, redagowania, wydawania oraz promocji
zaciera gdzieś tę przykrą konstatację o marginalnej bytności literatury w życiu
społecznym, dla którego przecież literatura była kiedyś wyraźnym punktem
odniesienia do formowania idei czy tez rewolucjonizujących czasem owo życie
społeczne. Odnosi się wrażenie, że przeanalizowany na kilka możliwych
sposobów świat literatury coraz mniej oddziałuje i tym samym hermetyzuje się
też mocno, czyniąc z siebie coś na kształt sfery wzajemnych adoracji. I
animozji także, to bardzo widoczne. Bo obszary produkcji współczesnej
literatury to obszary bezustannej walki o wpływy. Równie silnej co walka
piszących z przekonaniem, że jest dla kogo i o czym dzisiaj pisać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz