Któż z nas nie zna albo choć
nie słyszał o tym tytule – „Walden, czyli życie w lesie”. Francuski podróżnik,
poszukiwacz przygód i człowiek, dla którego życie to odczuwanie, a nie bycie,
postanowił spędzić czas w syberyjskiej głuszy. Czas od lutego do lipca 2010 roku
miał być okresem, w którym Sylvain Tesson zamierzał sprawdzić… czy ma życie
wewnętrzne. Inspirowany nie tylko Henry Davidem Thoreau, zdecydował się
świadomie odciąć od cywilizacji wraz z jej wątpliwymi zdobyczami i przeżyć
kilka miesięcy w miejscu, które charakteryzuje już na wstępie książki w sposób
następujący: „Najbliższa wioska o sto dwadzieścia kilometrów, żadnych sąsiadów,
żadnej drogi, czasem czyjaś wizyta. Zimą temperatura minus trzydzieści stopni,
latem niedźwiedzie na brzegu. Krótko mówiąc, raj”. Czy aby na pewno? Czy czas
poznawania siebie i rozumienia otaczającego świata natury był tylko czasem
idylli i zapomnienia?
W gruncie rzeczy to przecież
trudna książka o doświadczaniu siebie i rozumieniu takich pojęć jak wolność,
natura, las, czas z jego upływem, a przede wszystkim o definiowaniu na nowo tego,
co można nazwać spokojem wewnętrznym. Sięgnięcie po tę pozycję wywołał u mnie impuls.
Jakiś głos gdzieś w środku upomniał się o taką lekturę. Bo przecież czasami mamy
tak, że po ciężkim tygodniu czy miesiącu nasz organizm zmusza nas do długiego,
całodniowego niekiedy snu i choć wstajemy niezadowoleni, bo wiele tam nam
uciekło (przede wszystkim czas na „arcyważne” sprawy), to przecież coś, nad
czym nie panujemy, upomniało się właśnie o swoje. Tesson upomniał się o własne
człowieczeństwo; zdefiniowane na nowo i skontrastowane z miejscem, w którym
przestaje się być niewolnikiem czasu, a zaczyna żyć rytmem dyktowanym przez
tajgę – tyleż ciekawą, co zupełnie obojętną względem tych starań. Upływ czasu
odciska się jednak na autorze. Pisze on bowiem pamiętnik i zapisuje własne
przeżycia. Notuje daty dzienne. To jednak ma znaczenie. Nie tylko fakt, iż
siarczysty mróz w końcu mija i pozwala spojrzeć na piękne otoczenie Jeziora
Bajkał z jeszcze innej perspektywy; tam widać wtedy barwy nieznane, można
poczuć zapachy dotąd niezrozumiałe dla narządu powonienia. W końcu bez reszty
oddać się nudzie; nie w znaczeniu pejoratywnym. Oddać się kontemplacji czegoś,
do czego być może nigdy by nie dotarł w zgiełku paryskiej codzienności i
cywilizacji pędu, z której postanowił się wyrwać.
Powody tak szalonego dla
niektórych kroku? Jest wiele, ale przytoczony chyba najwyraźniej definiuje cel.
Tesson w irkuckim sklepie, jeszcze przed rozpoczęciem swego izolacyjnego życia,
do którego trzeba się przecież przygotować, stwierdza z niedowierzaniem,
patrząc na jedną z półek: „Piętnaście rodzajów keczupu. Właśnie z tego powodu
zapragnąłem uciec od świata”. Myślę, że przesadził, bo świat w takiej czy innej
formie jest wszędzie, ale na pewno zależało mu, by zrozumieć człowieka, który
czuje się niczym bajkalska woda uwięziona pod lodem, zablokowana w swych
działaniach, okiełznana w swej sile. Krok ryzykowny tym bardziej, że Tesson nie
podejmuje się niczego nowego; zna już doświadczenia innych eremitów na życzenie
i zdaje sobie sprawę – to bardzo ważne – iż czas jego moralnej i duchowej
odnowy wśród natury jest ściśle policzony.
Co dzieje się w jego życiu
między lutym a lipcem? Wszystko i nic właściwie. Przede wszystkim poznaje
prawdziwe oblicze Rosji. Nie znał jej takiej, a może dotychczas nie chciał
poznać. Imponujące są jego plastyczne wizje tego, w jaki sposób rosyjskość jawi
mu się przed oczami i w świadomości. Chodzi o gesty, twarze, krajobrazy, słowa,
rzeczy, budowle, miejsca… i los. Bo jego los zacznie być inny, zacznie się
rządzić nowymi prawami i w tym losie trzeba znaleźć siebie, nauczyć się pokory
i przyjąć rzeczywistość, która jedynie gości go u siebie i nie zawsze ma ochotę
być gościnna.
Tesson czuje się panem lasu.
Las nabiera inne wymiaru. Można go wyrazić za pomocą metafor, opisów, rzadko
nazywając coś wprost. To przestrzeń duchowej ekspiacji. Miejsce, w którym można
nauczyć się prawdziwego skupienia. „W mieście każda czynność odbywa się kosztem
tysiąca innych. Las skupia to, co miasto rozprasza”. Las jest magiczny i
duchowo oczyszcza. To nie tylko świeże powietrze i cisza. To środowisko, w
jakim trzeba umieć być za pan brat z samym sobą. A to niezmiernie trudne, bo
wielu z nas ze sobą po prostu źle się czuje. Tesson uczy się, że on sam jest
naprawdę kruchą trzciną, lecz stara się być trzciną jak najbardziej myślącą.
Stymulować i inspirować mają go lektury, a zabiera ze sobą około
sześćdziesięciu książek.
Ich lista jest tyleż
imponująca, co zaskakująca. Jest Szekspir, Nietzsche, Kundera, Rousseau, ale i
francuskie kryminały. Jest siła, którą można czerpać… z Kierkegaarda. Dzięki
książkom nie tylko porządkuje czas, co przede wszystkim stara się w widzianych
i słyszanych rzeczach odkryć ich wzajemne zależności. Tesson nie jest zatem
tylko obserwatorem, lecz analitykiem. Poszukiwaczem wrażeń nazwać go nie można,
bo to i trywialne, i obrażające autora. Poszukuje siebie. Poszukuje łączności
swej nędznej egzystencji z czymś, co trwałe, wieczne, bezwzględnie silne i
dominujące nad nim. Taka jest tajga. Taka jest dzicz, w jakiej zamieszkał.
Relacje z poznanymi ludźmi
są dla autora uzupełnieniem jego samowiedzy. Nie zawsze jest to towarzystwo,
które można tolerować dłużej. Istotą jest przecież zmierzenie się z samotnością
i próba odpowiedzi na pytanie, czy współczesny człowiek potrafi tak naprawdę
być sam ze sobą. To sztuka równie wielka, co przeżycie w siarczystym mrozie,
gdzie największymi przyjaciółmi stają się nóż, czajnik i lampa. Egzystencjalna
samotność Tessona to przede wszystkim stan, w którym znika pojęcie nudy. W
naturze nudzić się nie można. Można pokochać ją samą i korzyści, jakie daje.
Wtedy każdy dzień jest wyzwaniem i przygodą. Nawet wówczas, gdy trzeba wylać
łzy w sierść żywych dowodów przywiązania – Ajki i Beka – kiedy otrzymuje się
druzgocącą wiadomość ze świata, od którego uciekło się na jakiś czas.
To szczera i
bezpretensjonalna książka. Coś na kształt filozoficznego traktatu w zamknięciu.
Zamknięciu na własne życzenie, więc to nie zapiski z więzienia. Sylvain Tesson
urzeka prostotą i tym, że w pewnych oczywistych wnioskach zawiera prawdy, o
jakich może śniło się wielu filozofom, ale na które my – zabiegani w
cywilizacyjnym tyglu – zupełnie nie zwracamy uwagi. „W syberyjskich lasach” to
książka dla czytelników uważnych i takich, którzy pragną lektury spokojnej.
Jest bardzo statyczna, choć przecież sporo w niej emocji. Opowiada tak naprawdę
o sytuacji skrajnej, którą podróżnik francuski serwuje sobie na własne
życzenie. I tak jak nie każdy przeżyłby to, co on, nie każdy też jest w stanie
przeczytać te zapiski do końca. To nie jest wydawniczy hit. To nie jest
narracja do czytania z wypiekami na twarzy. To mądra książka o tym, jak mało
wiemy o własnym wnętrzu i jak trudno jest nam uświadomić sobie, że mimo
wszystko natura nadal panuje nad nami, a nie my nad nią.
tłum. Anna Michalska
Oficyna Literacka Noir
sur Blanc, 2013
7 komentarzy:
Jestem w trakcie lektury. Dobrze napisałeś - filozoficzny traktat w zamknięciu. Ile bym dała za możliwość takiego poznania samej siebie w takim miejscu...
pozdrawiam!
W syberyjskich lasach
Ekstremum natury
Można osiągnąć
Rzecz niełatwą
W wygodnych czasach
Z tajną ruszyć misją
Nad stawem Walden
U źródła poznania
Zanurzyć się
W transcendentalny nurt
Obalić konsumpcji mur
Syberiada polska
Tajga żaden wróg
Autorowi książki zazdroszczę odwagi. Myślę, że większość z nas boi się być sam na sam ze sobą. Wykorzystujemy zdobycze cywilizacji, żeby zagłuszać życie wewnętrzne, niepokojące myśli. Nie wiem, czy bym umiała przestać zagłuszać. To musi być szok.
Unknown pisze...
Czytam tę książkę z podziwem, bardziej jednak z zazdrosią. Zastanawiam się jak wyglądałby jego pobyt w domku nad Bajkałem gdyby nie książki, które przywiózł ze sobą. Czy głównym powodem ucieczki od świata nie był właśnie głód czytania, nie tylko ze względu na czas, raczej na brak w głowie wolnego miejsca na skupienie i ich analizę. Bez książek ten pobyt byłby chyba koszmarem.
Przymierzam się do lektury, brzmi naprawdę zachęcająco. Czy dobrze jednak rozumiem, że "odnajdywanie siebie" odbywa się tutaj przez połączenie tego pierwiastka natury i kultury? Czy stoi za tym jakaś wizja człowieczeństwa?
Prześlij komentarz